נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
בהתאם לחוק פיצויי פיטורים זכאים עובדים שפוטרו ממקום עבודתם לקבל פיצויי פיטורים מהמעסיק. זוהי דרך המלך ואחד מכללי היסוד במשפט העבודה.

אך הידעתם כי ישנם מקרים בהם עובדים לא יהיו זכאים לקבל פיצויי פיטורים אף אם פוטרו מעבודתם?

המחוקק, שהיה מודע לדינמיות במשפט העבודה בהיותו מושתת על מערכת יחסים בין אישית, העניק לבתי הדין לעבודה את הסמכות להכשיר מקרים בהם יפוטרו עובדים תוך שלילת פיצויי פיטורים, וזאת בהתקיים נסיבות בהן אינם זכאים לקבל פיצויי פיטורים. מהן אותן נסיבות?

מסקירת פסקי הדין של בתי הדין לעבודה שניתנו במהלך השנים עולה, כי המקרים בהם נשללו פיצויי פיטורים הינם מקרים חריגים בהם ביצעו העובדים עבירות משמעת חמורות. כך למשל הוכרו מקרים של גניבה מהמעסיק, דיווח כוזב, אלימות באשר היא, ביצוע עבירה פלילית, הטרדה מינית במקום העבודה, עישון סמים במקום העבודה, גרימת נזק במכוון לציוד העבודה, מקרים חריפים של מעילה באמון המעביד ועוד. 
אילוסטרציה: istock

עבירות משמעת "קלות" יותר כדוגמת איחורים למקום העבודה לא הוכרו כנסיבות המזכות שלילת פיצויי פיטורים.
חשוב לציין בהקשר זה, כי לבתי הדין לעבודה סמכות לשלול את פיצויי הפיטורים במלואם או מקצתם, הכל בהתאם לחומרת המעשה, היקפו, תוצאותיו  והישנות המקרים.

לעניין רמת ההוכחה הנדרשת במקרים אלו נקבע, כי אין צורך ברמת ודאות גבוהה כפי שדורש המשפט הפלילי, אלא די בחשדות סבירים לביצוע אותן עבירות משמעת.

השימוע הוא חובה
למרות שחוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי בהתקיים נסיבות בהן העובדים המפוטרים אינם זכאים לפיצויי פיטורים, יהא המעביד רשאי לפטר אותם ללא מתן הודעה מוקדמת, שמו בתי הדין לעבודה דגש על עריכת שימוע גם במקרים אלו, במסגרתו ניתנת לעובדים שסרחו זכות טיעון והזדמנות לשכנע את המעסיק שלא לפטר אותם או לחליפין לפטר אותם תוך תשלום פיצויי פיטורים.

במקרים אלו יש לקיים את השימוע בסמוך ככל הניתן למועד אותו אירוע ולהקפיד על כללי היסוד בשימוע: מתן הודעה המוקדמת על מועד השימוע, מתן אפשרות לעובדים להגיע מיוצגים באמצעות עו"ד, העברת כל חומר רלוונטי עוד בטרם השימוע.

לסיכום, במקרה בו עברו העובדים עבירת משמעת חמורה ולאחר שנערך שימוע ובמידה וטענות העובדים אינן משכנעות ואינן מצדיקות השארתם במקום העבודה, רשאי המעסיק לפטר את העובדים וזאת מבלי ליתן הודעה מוקדמת ומבלי לשלם פיצויי פיטורים.

חשוב לזכור כי במקרים רבים יגישו העובדים המפוטרים תביעה משפטית, או אז תעמוד החלטת המעביד בפני ביקורת שיפוטית של בית הדין לעבודה, לו הסמכות הבלעדית לקבוע האם אכן נסיבות הפיטורים מצדיקות שלילתם של פיצויי פיטורים.
על כן, מומלץ בחום, כי בכל מקרה בו אתם סבורים כי בוצעה עברת משמעת המצדיקה לדעתכם פיטורים ללא פיצויים רצוי ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה ולקבל יעוץ לפני שאתם נוקטים בצעד חריף של פיטורים ללא פיצויים.
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של מערכת REST PRO

קרנבל בשרים ססגוני כל השנה: 'ברזיל הקטנה'
בירה מליגה אחרת
אכלו אותה?
פרח המדבר
סוגרים שנה
כל מסעדה והכלי שלה
ממלכת החלב של טרה
שם המשחק: מה עומד מאחורי שמות המסעדות
מה כדאי לכם לאכול באזור  הכנרת?
שאטרסטוק/אילוסטרציה/מסזעדות בסכנת סגירה
"שניים על הבר, לא מעשנים": שובן של המסעדות
מהפכת הקפה