נגישות
נגישות

בירה מליגה אחרת

תערוכת 2015 BEERS סיפקה לנו הזדמנות לתפוס את אמיר נוימן, מנכ"ל יבואנית הבירות 'נורמן פרימיום' לשיחה מלב אל לב על בירות איכות בישראל, על התנהגות צרכנים ועל ה'אני מאמין' שלו בכל הקשור למכירת בירות במסעדות. מאת: צח אוריין-אוראץ'

מסעדנים חדשות מהצלחת
מערכת REST PRO
מערכת REST PRO
תאריך פרסום: 15/10/2015, 14:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

קשה לשים את האצבע על נקודת הזמן המדויקת בה החלו צרכני הבירה בארץ להשתעמם מבירה מסחרית, אך מאז החל שינוי תפישת הבירה בישראל , חלפו קרוב לעשר שנים. שלל מבשלות מקומיות, המתמחות בייצור בירה בעבודת יד, נפתחו על-ידי בשלני בירה ביתיים. חברות מסחריות החלו לייבא לארץ יותר ויותר בירות איכותיות, אבל גם לאחר התהליך של שדרוג החיך העולמי,  שוק הבירה בישראל עדיין נחלק בין 95 אחוזים של בירה תעשייתית, לבין שאר מותגי הפרימיום.  אלו מצידם לא דורכים במקום. בשוק המדיד של ארה"ב, לדוגמה, עולה כי בעוד תעשיית הבירה המסחרית לא גדלה כמעט, הציגו בירות בעבודת יד ('קרפאט') צמיחה מרשימה.

יותר ויותר ישראלים המחפשים בירה איכותית עם השראה, על חשבון הבירות המסחריות הותיקות. אחרי הגבינות; היין; הקפה והלחמים, נראה שהגיע זמנה של הבירה לעבור שדרוג דומה. יחד עם זאת, צריך לזכור שישראל היא לא מעצמה של בירה. תרבות הבירה שלנו עוד בחיתוליה וצריכת הבירה של הישראלי  היא מן הנמוכות בקרב שתייני העולם. בעוד הישראלי לוגם בממוצע  14 ליטר בירה בשנה, חובבי הבירה בארה"ב ישתו 80 ליטר, בבריטניה או בגרמניה יגירו לחיכם  140 ליטר,  והצ'כי המצוי ילגום כ- 170 ליטר בירה בשנה.

הסיבות לפער העצום במספרים המוחלטים הן שונות ומגוונות, אך במקום לחטט בהן מעניין יותר להתבונן קדימה בהתרגשות ולראות איך ישראלים רבים מחפשים איכות.

"לצרכן נמאס לראות את אותו מגוון של בירות בכל מקום, עם אותם ברזים ואותם מותגים" פוסק אמיר נוימן, מנכ"ל נורמן פרמיום. "בדיוק כפי שהתחולל שינוי בעולמות היין והלחם, גם בשתיית בירה, רבים מהצרכנים כבר לא מסתפקים במוצר בסיסי ועל הרצון הזה של הלקוחות  מושתתת החברה שלנו" הוא מוסיף.

הצצה בפרופיל המוצרים  של "נורמן פרימיום", המתמקדת אך ורק בבירות איכות, מגלה מגוון של בירות שנבחרו בקפידה, בסגנון, במראה, בניחוחות ובטעמים שלהן. החברה שהחלה לפעול בשנת 2006 צמחה עם השנים וכיום הפכה לשחקן משמעותי בשוק הבירה המקומי ולאלטרנטיבה אטרקטיבית מול החברות המסחריות הגדולות עם סל מוצרים ייחודי, בולטות ושירות.

ספר על ההתחלה
"החברה נולדה מתוך צורך אישי", מבאר נוימן, שהיה  שותף בבר "נורמן" בתל אביב, והתקשה להרחיב את מגוון שלו בבירות מיוחדות. יחד עם יואב עלון והזוג דותן ויעל שולמן הוא החליט לעשות זאת בעצמו. המותגים הראשונים שהם ייבאו לארץ היו הבירות הבלגיות 'דובל' של המבשלה המשפחתית המוערכת 'דובל-מורטגט' ובירת המנזר ממבשלת 'סן ברנרדוס' הוותיקה ועטורת הפרסים. הבירות הללו נהנו מדימוי מקומי טוב ופרופיל הטעם שלהם נמצא כתואם את החך הישראלי.
אמיר נוימן
"ישראלים מעדיפים בירות עם אחוז אלכוהול גבוה ומתיקות מסוימת והבירות הבלגיות מאד התאימו לקהל המקומי", משחזר נוימן את תהליך הצמיחה, שהמשיך עם מותגים בלגים נוספים כבירות המנזרים  'Chimay' המתהדרת בתואר "טראפיסטית אותנטית" או הבירה המסורתית 'לינדמנס' לצד יבוא של בירות בריטיות כ'פולר'ס' , בירות חיטה ובירות לאגר של מבשלת 'פרימטור' הצ'כית או סיידרים שמייצרת משפחת ווסטון במערב אנגליה החל משנת 1880. "מטרת החברה היתה להתמחות בתחום בירות האיכות ולהציע שירות מקצועי המבוסס על ידע מעמיק בעולם הבירות והביקוש מהשטח הכתיב את קצב הגידול התמידי", מדגיש נוימן ומוסיף: "אם פעם היית צריך לשכנע בעלי מסעדות וברים לנסות בירת בוטיק, היום זה פשוט מגיע מהשטח, מהצרכנים".

אהבה מקומית
למרות שצריכת הבירה הממוצעת בישראל אינה עולה, נוימן מציין שהישראלים, בדומה לתחומים אחרים, הם חדשניים ודינמיים ופתוחים להתנסויות חדשות. "בדומה לשוק האמריקאי, גם השוק הישראלי הוא חדשני ודינמי והלקוח הישראלי מחפש מגוון ואיכות" מוסיף נוימן. 

פלח בירות הבוטיק מתוך סך צריכת הבירה עולה בהתמדה ונוימן מעריך אותו בכ- 12%. יותר מכולם צומחת קטגורית בירת הבוטיק המקומית, הזוכה לביקוש גובר. "זו הקטגוריה הכי מעניינת.יותר ויותר אנשים מבינים בבירה ומגלים את הבירה המקומית" מוסיף נוימן. זו הסיבה שנורמן פרימיום שהאמינו בחיזוק מותג ישראלי רכשו בשנת 2011 את מבשלת 'הנגב' והחלו להפיץ אותה. "נוצרה הזדמנות לקנות את המבשלה ואהבנו את הבירה ואת המותג" הוא משחזר.

אך עם כל הכבוד לאהבה לבירה מקומית או לבירה איכותית, נשאלת השאלה מדוע מסעדן צריך להתאמץ למכור את הבירות האלו ולא להסתפק בבירות 'הבטוחות' של החברות המסחריות?
בירה מרדסוס
לנוימן יש תשובה חד משמעית: "מדובר במוצרים שהם 'מחזירי קהל', כמו מנה טובה ומיוחדת, כמו קוקטיל טוב" מתחיל נוימן ומונה את רשימת הסיבות הבולטות. הוא משוכנע, כי עבור כל מסעדה, בר ובית קפה המכבדים עצמם, בירות מיוחדות הן "חובה" עבורם והוא מדגיש את הייחוד והבידול של העסק כערך המוסף המרכזי של בירות מיוחדות לצד הפן החוויתי של הלקוח. "מקומות מקפידים על מוזיקה שונה,אוכל מיוחד, או תפריט יינות מוקפד ועשיר,אז למה שלא תהיה להם גם בירה מיוחדת? למה להשקיע בתפריט ובמנות מיוחדות ולהגיש בסוף בירות סטנדרטיות? יש משהו מאד לא קולי לעבוד עם שני ברזים של חברה גדולה ולא להציע  מגוון", הוא ממהר לענות ומשוכנע כי לקוח שיקבל מוצר לא סטנדרטי עשוי במקרים רבים לרצות ולחזור ולבלות באותו מקום.

המפיצים הכי טובים של נורמן פרימיום ושל קטגוריות הבירות המיוחדות הם אותם בעלי עסקים, שנוכחו לדעת עד כמה בירת פרימיום מצליחה לבדל ולייחד אותם. מקומות כמו מסעדת השף 'אוזריה' או הבר 'טמפטיישן' בתל אביב, 'אגנס פאב' בהוד השרון ו'קפה בריסל' בחיפה, שחלקם אף עובדים עם נורמן כספק יחיד או עיקרי, הם רק חלק קטן מהרשימה של נוימן. הם והצוות שלהם כבר יודעים "מה יש להם בידיים" והם יודעים לספר את הסיפור של כל מוצר ומוצר ולקדם את אותן בירות. 
מיטל מועלם, אחת מבעלות הפאב השכונתי 'אגנס פאב' בהוד השרון ובתל אביב, מעידה כי לפני חמש שנים, הם החליטו לגוון את הבירות שלהם. לצורך כך הם בנו מערכת מזיגה ייחודית, עם חדר קירור נפרד, המאפשרים מזיגה של בירה טרייה יום יום, שמירה על ניקוי ושטיפת כל צינור וגם גיזוז אידאלי הנדרש מכל בירה.

"כשאתה נכנס אלי לפאב, די ברור לך מהתחלה שזה מקום שמתמחה בבירות, אז בטוח שתרצה לנסות דברים אחרים שאתה לא מכיר" היא מסבירה. בתחילת הדרך הקהל שלהם נחשף לבירות המנזרים הבלגיות של נורמן ולאט לאט הם החלו להתעניין ולהתנסות בדברים חדשים. מדובר בפאב עם הרבה לקוחות קבועים שגילו אופציות חדשות ובירות מעולות, וזה כיף גדול. כשלקוח שואל אותי "מה הברז האורח" זה אומר שהצלחתי. זה אומר שעשיתי כאן משהו בסדר".
 
סל מוצרים רחב
נוימן מצביע על יתרון מרכזי נוסף באימוץ בירות האיכות והוא שדרוג המכירה והרווח הגדל פר-מכירה. "המוצרים שלנו הם לא רק אופציה מול הבירה הקלאסית אלא גם שדרוג מול מוצרים אחרים, לדוגמא בירת פירות יכולה להחליף משקה קל או מיץ ובנוסף לרווח הגדול יותר של המסעדן, חווית הלקוח גדולה יותר" מפרט נוימן, שמציע למסעדנים לנצל  את  סל המוצרים שלהם, עם הסיידר, הג'ינג'ר, בירות המבוססות על סוגים שונים של פירות אדומים  - סל משקאות שמעניק פתרון אלגנטי לקיץ הישראלי, וגורם גם ללקוחות שלא חיפשו לשתות אלכוהול למצוא עצמם לפתע מתעניינים בבירה טעימה ונעימה.

אחד היתרונות הנוספים הבולטים למסעדן ולמוכר הבירה במכירת בירות איכות הוא הפער הקטן יחסית בין מחיר בירה סטנדרטית לבין בירה טובה ואיכותית במיוחד, שלא בדומה לקטגוריות כמו יין או וויסקי.  "בבירה הפער יכול להגיע עד ל- 50 אחוזים בלבד ואתה מקבל את ה'בסט'" מדגיש נוימן ואף מביא דוגמא – אם בירה רגילה עולה בממוצע  26-30 שקלים אז בירת 'דובל' מליגה מובילה תעלה 35 שקלים בממוצע. 

אחד המחסומים המרכזיים שלקוחות פוטנציאלים מציבים בפני נורמן פרימיום להתקשרות מולם במקום מול החברות הגדולות הוא חשש עמוק, כי בעסק שלהם לא יהיו מותגים גדולים וחזקים כמו 'קרלסברג' או 'טובורג'. "אם עד היום נתפסנו אולי כחברת נישה, חשוב לדעת שאנחנו גם יודעים לתת מענה לכל הברים והמסעדות, ואם בהתחלה התמקדנו בבירות מיוחדות, כיום השלמנו את הפורטפוליו שלנו עם בירות לאגר וחיטה בסגנון בווארי. היתרונות שבהצעת מגוון שונה ומיוחד ללקוח הסופי עולים פעמים רבות על היתרונות שבעבודה עם מותג גדול אך שגרתי. אנחנו מספקים חביות ולא רק בקבוקים, שהם חמישים אחוזים מהמחזור, ואנחנו בהחלט יכולים להתחרות בגדולים" מוסיף נוימן.
ווסטונס פרימיום סיידר
התמודדות של נורמן מול השחקנים הגדולים אינה פשוטה – מצד אחד הרגולטור אמנם מונע כיום הסכמים כובלים בין החברות הגדולות ובין העסקים ואכן בשנים האחרונות השוק נפתח, אך ידוע כי תמיד ימצאו דרכים יצירתיות להציע דילים מפתים או להציב חסמים מסוגים שונים. "בסופו של דבר הצרכן בשטח קובע והעובדה כי גם החברות הגדולות זיהו את המגמה ואת השוק המתחדש וכיום גם הן  קורצות אל 'המיוחד' זו העדות שאנחנו בכיוון הנכון. הלקוחות שלנו לא עובדים איתנו בגלל הסכמים כובלים או התחייבות אלא בגלל סל המוצרים, השירות, המענה הטכני וגם המחיר. גם ערך מוסף מאד גדול שלנו" קובע נוימן.  
מועלם שעובדת עם נורמן אבל גם עם חברות נוספות פוסקת: "אפשר לעבוד מול נורמן כספק יחיד.  יש להם המון מוצרים טובים".
.
מועלם ממליצה לבעלי עסקים - כאלה המסתכלים כמוה לטווח הרחוק ושהמוצר המרכזי שלהם הוא בירה - לא להסתפק בכך שאחת החברות הגדולות תיקח את ההקמה לידיים שלה.

"קחו את זה לידיים שלכם, תבנו מערכת שמתאימה לכם לטווח ארוך ואז תוכלו גם לעבוד עם מי שמתאים לכם" - זה כדאי גם בגלל רמת הפחת וגם בגלל שזה מוסיף כסף למחזור", היא מסכמת.

נוימן לא מתכחש לעובדה, כי מערך השירות והלוגיסטיקה של חברה כמו שלו לא גדול כמו אלה של החברה המרכזית או טמפו, אך הוא מתגאה כי בנוסף למענה הטכני הטוב שהם יודעים לתת, הכיסוי של נורמן פרימיום הוא כמעט כלל-ארצי, ובשונה מחברות אחרות, הם מקפידים להתמקד רק בבירה ומה שמשיק לה, עובדה המאפשרת מקצועיות והתמחות.

נציגי נורמן פרימיום משלימים את השירות שלהם במערך הדרכה לבעלי ברים ומסעדות ומעשירים את הידע שלהם לא רק על מוצרי החברה אלא על קטגורית הפרימיום כולה. "חשוב לנו לקדם את תרבות הבירה בישראל ואנחנו רואים את עצמנו כמחנכים", מתגאה נוימן. נכון הוא כי רוב הפעילות של נורמן פרימיום והבירות המיוחדות שלהם היא בתל אביב אך הם מרגישים דרישה גוברת גם ממקומות בילוי בירושלים, חיפה, באר שבע,  אזור השרון ואשקלון.

מהם הטרנדים העכשוויים בעולם הבירה?
"טרנדים עולמים כמו סיידר תפוחים ואגסים, מגיעים אלינו קצת באיחור אך מדובר במשקה שמתאים מאד לקהל הישראלי, ולא רק כמשקה נשי בלבד". הקטגוריה של משקאות אלכוהוליים, קיציים ומרווים, כמו בירת ליפמנס המוגשים על הקרח On The Rocks  ,צומחת חזק ובנורמן מעודדים מסעדות ופאבים עם ישיבה בחוץ או על חוף הים, לאמץ את הטרנד הקליל הזה. טרנד נוסף הם משקאות אלכוהוליים ללא גלוטן ואם אתם מחפשים דוגמא עד כמה ניתן לקלוע במדויק לטעם הישראלי, קבלו את הבירה של מבשלת  מרדסו (מָרֵדְסוּ טְריפֵּל: 10% אלכוהול) שהחלה ביצור עצמאי של נזירים מהמנזר הבנדיקטי ביערות של דרום בלגיה, והפכה ל'בסט סלר' בסל של נורמן פרימיום בזכות טעמה הייחודי. 
 
צילומים: יחסי ציבור

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של מערכת REST PRO

קרנבל בשרים ססגוני כל השנה: 'ברזיל הקטנה'
אכלו אותה?
פרח המדבר
סוגרים שנה
כל מסעדה והכלי שלה
ממלכת החלב של טרה
שם המשחק: מה עומד מאחורי שמות המסעדות
כוכב עולה: המטבח הערבי
מה כדאי לכם לאכול באזור  הכנרת?
שאטרסטוק/אילוסטרציה/מסזעדות בסכנת סגירה
"שניים על הבר, לא מעשנים": שובן של המסעדות
מהפכת הקפה