נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

ביום שני שעבר התקבצו במסעדת יונה שבנמל יפו שפים, עיתונאים, אכלנים מכל הסוגים ומיקי חיימוביץ' אחת. הסיבה: השקת 'שני ללא בשר'. היה קצת קשה להתרכז בחברתן של המנות שכיסו את הדלפק – החל מסביח בכיסוני טופו של השף רומן דימנו מיוליה, דרך סלק צלוי על פולנטה מחלב אורז של דיויד פרנקל מפרונטו ועד קינוח באונטי טבעוני רב מרקמים ושובב של אורנה ואלה. זה רק על קצה המזלג, וסליחה על הקלישאה.
על אף הפיתויים, חיימוביץ' הצליחה להעביר לנוכחים את המסר: מטרת המיזם לעודד את הציבור הישראלי, יום אחד בשבוע, לוותר על בשר לטובת מנה צמחונית. ל'שני ללא בשר' שותפות יותר מ-30 מסעדות וכן חברות, מלונות ותחנת הרדיו אקו 99FM. 
Meatless Monday, כפי שהוא קרוי בעולם, החל לפני עשור בארצות הברית כמיזם בריאותי, ומאז התפשט למדינות רבות נוספות. כעת גם ישראל מצטרפת. אמנם אנחנו עם של מנגליסטים, אבל מזג האוויר החמים ושפע הירקות והפירות מספקים תשתית טובה להצלחת 'שני ללא בשר' גם כאן. הרעיון הוא פשוט: בימי שני יוגדל היצע המנות הצמחוניות במקומות השותפים לפרויקט, וכך גם קרניבורים מושבעים יוכלו להכיר מנות טעימות מהצומח ללא החשש שסיר הבשר ייגזל מהם – תפריטי המסעדות, הקייטרינגים וחדרי האוכל שמשתתפים במבצע עדיין יכללו מנות בשריות.

'שני ללא בשר' הוא דרך עדינה וידידותית להפחתת צריכת הבשר בצורה לא מאיימת. לזכותה של חיימוביץ', צמחונית ותיקה וטבעונית טרייה, אפשר – וחשוב – לזקוף את העובדה שלצד העדינות, אך בלי להתיפייף, היא מציגה שפע של נתונים קשים על תעשיית הבשר. לדוגמה, ייצור קילו בשר מבזבז פי 10 מים מייצור קילו חיטה. תוסיפו לזה את הידע ההולך ומצטבר על השפעותיה השליליות של צריכת יתר של בשר על הבריאות שלנו, ותקבלו את השורה התחתונה: מעבר לתזונה צמחית טוב לסביבה, טוב לבריאות וטוב כמובן לבעלי החיים. חיימוביץ' שמה את כל זה על השולחן, פשוטו כמשמעו. לסיבות המצוינות להעדפת מזון מהצומח אפשר לצרף גם את הפן הכלכלי, וכך מתקבלים שלל טיעונים להפחתת צריכת הבשר שקשה להתווכח איתם, גם אם מבחינתכם פילה בקר הוא טעם החיים.

שאלתי את חיימוביץ' מה גרם לה, בחוויה האישית, לצלול לפרויקט של 'שני ללא בשר'.
"כבר כשעבדתי לפני שנים על תרגום מתכוני הספר הצמחוני 'אוכל למחשבה', נתקלתי ביוזמה הזו בעולם ואף כתבתי על כך בהקדמה לספר," היא מספרת. "בתקופה שקדמה לעזיבתי את חדשות 10, יזמתי וערכתי סדרת כתבות בשם 'ישראלים 10' על ישראלים מתנדבים שעשו מהלך שהביא לשינוי. אני חושבת שזו הייתה ההשראה שלי לכך שאפשר להתגייס למטרה שמתחברים אליה באופן אישי ובאמת להצליח לעשות הבדל. כל זה הביא לכך שכשפרשתי, זה היה עבורי מהלך טבעי. חשבתי שזו הזדמנות מצוינת עבורי לגייס את הניסיון התקשורתי שלי, קשריי וכן – גם את הפרסום שלי כדי לקדם משהו שחשוב לי מאוד ושאני רואה בו הזדמנות להבא לשינוי במודעות למזון מההיבט הבריאותי, הסביבתי והמוסרי." 

אפשר להתייחס לשני ללא בשר כמו אל מתאבן שיוביל אותנו עמוק יותר אל עולם התזונה הצמחית?
חיימוביץ': "יוזמת Meatless Monday  פונה אל אנשים שעד עכשיו לא שקלו לשלב בתפריט שלהם באופן מודע ימים צמחוניים ובעצם מציעה להם לנסות לאמץ יום כזה כדי לעשות צעד שהוא טוב עבור בריאותם, עבור הסביבה ועבור החיות. אם יהיו כאלה שיראו כי טוב, שהם מרגישים שהתזונה הזו טעימה להם, הם מרגישים קלים יותר בעקבותיה ושזה לא קשה להם, יתכן שהם ישקלו להוסיף עוד ימים כאלה וזה יהיה משמח. אבל אנחנו לא רואים זאת כיעד המוצהר של היוזמה. אנחנו מדברים על הפחתה כמסר, זה מה שחשוב בעינינו ונסתפק גם בכך."
 
איך הגיבו שפים שפניתם אליהם? היו כאלה שראו בזה סיכון כלכלי או תדמיתי, או ההפך?
"בסך הכול התגובה הייתה מאוד חיובית, אבל ברור לי שלא קשה להם לאמץ את 'שני ללא בשר' כיוון שלא ביקשנו מהם להוציא את הבשר לחלוטין מהתפריט, אלא רק להעשיר אותו בימי שני במנות צמחוניות או טבעוניות. אני לא משלה את עצמי שאם היינו מתעקשים על תפריט צמחוני טהור, לא היינו זוכים לכזה שיתוף פעולה, שכן הם היו חוששים מירידה בהכנסות. תדמיתית ברור שאין כאן סיכון, כיוון שברור לכולם שהיום יש ביקוש למנות כאלה ושזו המגמה. הם מרגישים שהם נותנים בכך מענה לצרכים של סועדים שלהם וכך כולם מרוויחים." 

כטבעונית טרייה, יש לך תגליות קולינריות?
"מאוד חששתי לעשות את הצעד הזה של מעבר מצמחונות לטבעונות ולכן זה לקח לי לא מעט שנים... אני חייבת להודות שזה הרבה יותר פשוט ממה שחשבתי. את הוויתור על מוצרי החלב אני ממש מרגישה פיזית בגוף. אני יותר אנרגטית, קלה ולא סובלת מאלרגיה עונתית שסבלתי ממנה תמיד בתקופה הזו. אני רק בתחילת הדרך, עושה ניסויים ובעיקר מחפשת עוגות ועוגיות טבעוניות כי זה הקושי העיקרי שאני נתקלת בו כשאני מתארחת. יש לאורי שביט באתר שלה מתכון מעולה לבראוניז טבעוניים שהילדים שלי ממש אוהבים. גם דפי האורז הם גילוי נהדר ואני אוהבת לשחק איתם. ככלל, המזל שלי הוא שאני פשוט אוהבת ירקות ופירות, דגנים וקטניות ויש כל כך הרבה מתכונים מעניינים."  

בין המסעדות והמוסדות שגייסתם לשני צמחוני, איזה הוא המפתיע ביותר?
"אני חושבת שדיקסי, מסעדת בשר, שחיים כהן החליט לקחת את האתגר הזה דווקא אליה. זה בעיני מראה על אדם שמבין את התחום, את המגמות בו ולוקח צעד חריג. התקווה שלי היא שבעקבות היוזמה יכנסו הרבה מנות חדשות לתפריטי המסעדות, מנות צמחוניות וטבעוניות שיאומצו אולי בהמשך באופן קבוע על ידי הסועדים. מה שבטוח, לחברי הצמחונים והטבעונים הולך להיות הרבה יותר פשוט בעתיד בימי שני לאכול בחוץ , זו תהיה אפילו חגיגה..."

'שני ללא בשר' בא לעולם משיתוף פעולה של חיימוביץ' וחברת "הקליניקה" של ליאת צבי ומאיה צוראל. באתר המיזם תוכלו למצוא את רשימת המסעדות המשתתפות.

 

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של שחר שילוח

האוכל האתיופי מחכה לטבעונים
בלוגוספרה טבעונית
בכיס הקטן
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח