נגישות
נגישות

מסכמים שנה קולינרית: אז מה היה לנו?

לפי כמות האירועים שקרו בשנה האזרחית החולפת נראה שבקולינריה סוער לא פחות מאשר בפוליטיקה. מה היה לנו שם: מסעדות שנפתחו ברעש ואחרות שנסגרו בלא פחות רעש, לכלוכים בכל מדיה אפשרית, סועדים שתופסים אומץ ומשתלחים בשפים ושאר שערוריות עסיסיות. ריכזנו עבורכם את המיטב בתקווה ש-2016 תהיה לא פחות מעניינת אבל קצת יותר נעימה

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
לימור לבון
תאריך פרסום: 09/12/2015, 14:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
מפרקים את החבילה 1
המאסטר שף יונתן רושפלד וקבוצת עדי'ס לייף סטייל, הבעלים של מסעדות הרברט סמואל תל אביב והרצליה, טאפאס אחד העם ועלמה לאונג', מפרידים כוחות אחרי שמונה שנות פעילות משותפת. ציפורים יודעות דבר צייצו שההשתלחויות של רושפלד באינסטוש ומנהגי הפרימדונה שלו נראו לעדי ועירית שטראוס בעלי הקבוצה מוגזמים, אם כי ההודעה לתקשורת הייתה קורקטית ומאופקת. היום המסעדות ממשיכות לעבוד ורושפלד, שפנה לעסקים אחרים, קצת פחות.

מפרקים את החבילה 2
קיסרית הקולינריה הישראלית מיכל אנסקי סוף סוף משתווה עם הקולגות ממאסטר שף ופותחת מסעדה בחלל שאכלס בעבר את ננה בר בנווה צדק. התקשורת אהבה את הקונספט, שחיבר את הקשר של אנסקי עם מגדלים וחקלאים, האוכל של אמא וסבתא ותעודת כשרות אלטרנטיבית. בפועל האידיליה לא נמשכה זמן רב: אחרי ביקורת כסחנית במיוחד נרשמו סדקים בממלכה, וכשהשותף-בעלים אמיר ברמלי קרס לתוך הפירמידה של עצמו המסעדה נסגרה אחרי בקושי ארבעה חודשי פעילות. לדעתנו זה שיא ישראלי חדש. 

ראמן מן
כששוק האוכל המפונפן שרונה מרקט נפתח ביולי כולם הרגישו שמשהו חסר. המשהו הזה היה הירו, מזנון הראמן של השף ישראל אהרוני, ש"לא היה מוכן" (למרות ששאר העסקים בשרונה מחויבים לחוזה דרקוני. כנראה שיש שווים ושווים יותר). חודשיים אחר כך, באמצע ספטמבר, שב השף-עם-הצמה-לשעבר אל הכיריים אחרי 16 שנות היעדרות וציון צהלה ושמחה. מול הדלפק של דוכן הראמן משתרכים תורים ארוכים, ויש שיאמרו ארוכים מדי יחסית למחיר (כ-50 ש"ח בממוצע) ולתמורה. בינתיים הבאזז של הפתיחה עדיין מהווה גורם משיכה אבל הקהל בתל אביב ידוע בנטייתו להתפכח מהר וימים יגידו.

אהרוני. צילום: חיים יוסף



עלילות השף בעיר הגדולה
לאחר הפרידה מעדי'ס לייף סטייל פרסם רושפלד באינסטוש שהוא חוזר להיות טבח ומאושר מכך. מי שנבחר לחלוק איתו את השמחה הוא השף עודד סיידא, שמסעדתו "לונץ 13" הפכה ל"ארוחת ערב". הקונספט איפשר לרושפלד לעשות מה שהוא הכי אוהב – לבשל מחומרי גלם שמגיעים כל יום למטבח בלי להתחייב לתפריט ספציפי. הקהל התעלף מהרעיון והמבקרים אהבו, אבל פוסט ויראלי שנקב במחיר של 188 ש"ח למנת ניוקי יצר תגובת שרשרת שבעקבותיה נסגרה המסעדה אחרי בקושי ארבעה חודשים.

מ, מש, משייה

כשהשף יוסי שטרית הודיע שהוא מתעתד להפעיל את המסעדה במלון מנדלי 5 הביצה סערה, כי מי שאכלס לפניו את החלל היה השף רפי כהן (רפאל). "מבינים" ניבאו לשטרית גורל דומה ופקפקו ביכולתו למלא את נעליו הגדולות של כהן, אבל השף המוכשר והצנוע הפתיע את כולם. משייה היא היום מסעדה יציבה עם קונספט מגובש שמחבר שתי אהבות גדולות של שטרית: בישול ביתי עדתי ושואו אוף מולקולרי. במשייה הוא מפתיע עם פיתות קטנטנות מהטאבון שמוגשות עם חומוס לפתיחה, ועם מנות יפהפיות שעושות בפה חגיגת טעמים. אהבנו.

כתבו עליו בעיתון

כשהשף ירון שלו טרק את הדלת של טוטו והלך לעולם שכולו גמילה מחומרים ממכרים, היו מי שסתמו עליו ועל המסעדה את הגולל. השף הישראלי-הולנדי בעל כוכבי מישלן מושיק רוט התגייס למשימה ולקח על עצמו את תפקיד השף אך מסיבות שונות הרומן לא האריך ימים (מי אמר הברחת כבד אווז במכס ולא קיבל), ושלו נקרא בחזרה לדגל. היום טוטו נחשבת לאחת המסעדות הטובות בארץ – ובצדק. שלו קם מהאפר כמו עוף החול והוא היום מפוקס, ענייני וחד, ועסוק בשכלול המסעדה בלבד. אנחנו מחזיקים אצבעות.

משייה. צילום: דן פרץ


כן אדוני
המגה-שף מאיר אדוני לא נח לרגע. לאחר שכבש את המסך הקטן עם ריאליטי הבישול "משחקי השף" והשיק סדרת כלי מטבח, אדוני ממשיך לרוץ קדימה ולכבוש פסגות. לפני חודשים ספורים הוא פתח את סזרינה, מסעדה חדשה בחלל ששופץ מעל מגרשי הגולף בקיסריה. בין לבין הוא השתתף בפסטיבל המסעדות round tables, מחפש לוקיישן למסעדה חדשה בלונדון וממשיך להפעיל בהצלחה את המזללה, לומינה, בלו סקיי וכמובן כתית. ובנוסף לכל אלה הוא גם צנוע ונחמד. תופעה.

יש דוקטור באולם?
לפעמים נדמה שהתקשורת כל הזמן מחפשת אחר שפים שמחדשים, אבל האחים יותם ואסף דוקטור מוכיחים שכשעושים אוכל טוב לא צריך לעשות הרבה רעש. השנה הם סגרו את הקרפצ'יו בר אחרי תשע שנות פעילות ופתחו במקומו את דוק, מעבדת הניסויים ומגרש המשחקים של אסף, השף שבצמד. במקביל מסעדת האחים שלהם נסגרה לשיפוץ ונפתחה רעננה ובועטת מתמיד כשהיא מצוידת בג'וספר (תנור פחמים ספרדי) ובתפריט קוקטיילים בשיתוף עם צוות בר הקוקטיילים האופנתי האימפריאל. התפריט של דוק משתנה על בסיס יומיומי לפי חומרי גלם עונתיים ישראליים בלבד, ובאחים יש בכל יום שישי את הבראנץ' הכי טוב בעיר. מי שלא מכיר – הפסיד.

סזרינה. צילום: אנטולי מיכאלו


חמישה כוכבים
מסעדת פונדק דה-לוקס בשוק הפשפשים היא אחד מעוגני המהפכה האנטי-טבעונית. אין באמת כזו מהפכה, אבל בדה-לוקס עושים כבוד לבשר כמו שרק באמריקה אפשר, החל מנתחים בבישול ארוך ועד פסטיבלים נקודתיים כמו "מאף עד זנב", סדרת ארוחות שעשתה שימוש יצירתי גם בנתחים פחות פופולריים בהתאם למגמה קולינרית עולמית. אחר כך נפתח הטראק דה-לוקס בכיכר דיזינגוף, וואנבי משאית אוכל שמייצרת אוכל רחוב אמריקאי נדיב, טעים ומתומחר בהיגיון. יותר מזה לא צריך, ושינוחו הטבעונים.

כבר לא ממול
כשמסעדת מול ים נשרפה הברנז'ה נתקפה בצער עמוק. מפעל החיים של מחרובסקי נחשב להרבה יותר ממסעדה טובה, ומנות דגל כמו ביצת פברז'ה נכנסו לפנתיאון הלאומי כמשהו שצריך לנסות לפחות פעם בחיים. שמועות דיברו על מעורבות של משפחות פשע ופרוטקשן ועל צמידות חשודה לשריפה בפיר 23, האחות הקטנה והצעירה של מול ים, אבל לפעמים קצר חשמלי הוא רק קצר חשמלי. חודשים חיכינו לפתיחה המחודשת אך לפני ימים ספורים מחרובסקי הודיע שדי, הוא סוגר את הבסטה. סופה של תקופה, וחבל.

דוק. צילום: שרית גופן



התחזיות לשנת 2016
אתיופים מחכים בפינה
- אחרי 35 שנים בארץ המטבח האתיופי מחכה לחיבוק של הקהל הישראלי בכלל ושל הטבעונים בפרט. מסעדת השף באלינג'רה בבעלות דוגמנית ועורכת הדין פנטה פראדה והסטנדאפיסט שמואל ברו אמורה לספק את יריית הפתיחה.
הפריפריה מגיע למרכז - בדרך כלל הבשורה יוצאת מתל אביב, אבל מסתבר שגם לעיר הגדולה יש מה ללמוד. גלידריית בוזה ממעלות תרשיחא מצליחה ברחוב החשמונאים ודלאל הנפלא מעכו מתכנן לעלות לתל אביב. כן ירבו.
עם הפנים לחו"ל - המטבח הישראלי ממשיך להצליח בחו"ל. בלונדון כבר יש סצנה ישראלית בועטת שמובלת על ידי פאלומר מבית מחניודה, ושפים ישראלים נוספים לומדים ועושים: חיים כהן יצר תפריט למסעדה בהולנד, אבי ביטון פוזל לווינה וכאמור מאיר אדוני מחפש חלל בלונדון וכנראה גם בניו יורק.
האוטו שלנו - מסתמן שבית המשפט מצליח לכופף את ההתנגדות המסיבית של עיריית תל אביב למשאיות אוכל. בהמשך לעתירה שהוגשה על ידי הבעלים של מסעדת האיטלקייה בתחנה נתבקשה העירייה לנמק את התנגדותה, ויש תקווה שעוד נראה משאיות אוכל מסתובבות בעיר העברית הראשונה.
הכל בשקל - טוב, לא בשקל אבל בטח לא בעשרות ומאות שקלים למנה, כי עם ישראל רוצה אוכל טוב ובזול. באבן גבירול כבר יש שלל סנדביצ'יות נפלאות, הקוסם ממשיך לעשות קסמים עם פלאפל ושווארמה, סניף של המסעדה – מסעדת הלואו קוסט מראשון לציון - נפתח במעוז הבילויים ברחוב הארבעה ועוד היד נטויה.

תמונה בראש העמוד: יונתן רושפלד. צילום: מתן רדין
תמונה בעמוד הבית: Thinkstockphotos
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
זה שמיימי. זה מענג. זו מסעדת עלה גפן
Farm to Table הוא הטרנד הכי לוהט במסעדות
האירועים והטרנדים הקולינריים שעשו את השנה החולפת
שגעת הראמן: המרק היפני שכבש את המסעדות
מסעדות מישלן מהעולם בדרך לתל אביב
המטבח הערבי החדש
שרונה מרקט פתוח לקהל
מסעדות חדשות בתל אביב – יולי 2015
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי