נגישות
נגישות

תזונת הפליאו כובשת את המסעדות

הפליאוליתים הם זן חדש-ישן של קרניבורים, ומסעדות רבות אימצו את חוקי התזונה החדשים. יצאנו לבדוק מה זה אומר ומיהן המסעדות שישמחו להגיש לכם מנות פליאו עשויות כהלכה

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
אלדד שחר
תאריך פרסום: 04/05/2016, 15:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

תזונת הפליאו, דיאטת האדם הקדמון או הדיאטה הפליאוליתית, היא דרך חיים שמטרתה לקיים אורח חיים תזונתי לפי החוקים ששלטו כאן לפני המהפכה החקלאית. אמנם לא קיימת הגדרה אחידה ולא ניתן באמת למצוא כללים אבסולוטיים התוחמים את גבולות הגזרה של התזונה המיוחדת הזו, אך בכל זאת ישנם מספר קווים מנחים העוברים כחוט השני בכל הגישות המובילות בשדה הפליאו.


מאחר שמדובר בתזונה הרלוונטית לעידן שבו עדיין לא למדנו כיצד לעבד את האדמה, הרי שכל הדגנים לא באים בחשבון והדבר נכון חלקית גם בנוגע לקטניות. לחמים, בורקסים, פיתות או פיצות לא נכללים בתפריט הפליאוליתי, ללא קשר לתת-הזרם אליו אתם משתייכים.

עקרונות התזונה הפליאוליתית שוללים מזונות מעובדים או מתועשים, ולכן אם אתם מתכוונים להתנסות בתזונה הפליאוליתית, זה הזמן להיפטר מלא מעט מוצרים השוכנים להם דרך קבע במזווה או במקפיא למשל.

לצד הקווים המנחים ישנם קונפליקטים או חילוקי דעות בין הדוגלים בתזונה הפליאוליתית, הנוגעים בין השאר לתדירות הצריכה של מוצרי החלב. נראה כי גם אין תמימות דעים בכל הקשור למינון הפירות, וכן ישנם מספר מוצרים לגביהם נוהגים לפי הכלל העתיק "כבדהו וחשדהו", כמו לדוגמה מוצרי קקאו או דבש. 
טקסס ברביקיו
אך מעל הכול, בולטים בדומיננטיות שלהם מזונות מן החי, בדגש על בשר בקר, אחריו עוף, דגים, שומנים מן החי, איברים פנימיים וביצים. התזונה הפליאוליתית היא לא פחות מגן עדן לקרניבורים או לחילופין גיהינום לטבעונים, תלוי באיזה צד של המתרס אתם נמצאים.

עדויות חיות מהשטח
טרנד הפליאו מביא איתו מנות חדשות במסעדות וגם שווקים חדשים. בחודש ספטמבר אשתקד הוכרז על הקמת שוק פליאוליתי שיתקיים אחת לחודש בשכונת הדר יוסף התל אביבית, ובמספר מסעדות ברחבי הארץ מקיימים ערבים מיוחדים המוקדשים לתנועת הפליאו, הכוללים הרצאה של בר סמכא בתחום (כמו לדוגמה ההרצאות המרתקות המתקיימות אחת למספר שבועות בסניף של רשת מרינדו הממוקם מול קיבוץ עין גב).
מסעדת לימוזין ברמת ישי
דוגמאות נוספות לפריחה של התזונה הפליאוליתית ניתן למצוא באתרים הישראליים הרבים שהוקמו בשנים האחרונות, המוקדשים לטובת לימוד התזונה (כמו האתר של מר קדמוני, פליאו סטייל או פליאו ישראל)  ובאופן כללי בפופולריות יוצאת הדופן ממנה נהנות מסעדות הבשרים לאחרונה, בין היתר מסעדת לימוזין ברמת ישי שמגדלת את הבקר שלה בחווה הסמוכה ובתנאים אופטימליים, רשת רק בשר (המציעה לסועדים גם תפריט נטול גלוטן), שם תוכלו לבחור את הנתח האהוב עליהם מהקצבייה שנמצאת במקום; טקסס ברביקיו ברמת החייל, המגישה בעיקר בשרים מעושנים שעוברים תהליך מוקפד וארוך עד שהם מגיעים אל הצלחת. בטקסס ברביקיו מטפלים לבד בבשר, וזה אומר שהתהליך הרבה יותר איכותי ומדויק, והנתחים שמגיעים בסופו של דבר אל הצלחת הם נתחים שמוגשים בצורה האופטימלית שלהם. בל נשכח את אלבמה הנתנייתית שמתמקדת אך ורק בבשר, ואפילו את השתייה תצטרכו להביא מהבית; את מסעדת צ'ופ צ'ופ בהוד השרון, שמתמחה בבשרים מעושנים, ללא תוספים מעובדים ועם תיבול טבעי בלבד, ויש גם את מו ומו הרחובותית הותיקה והמוכרת ועוד רבות וטובות אחרות, שקצרה היריעה מלהזכיר. 
בר הבשרים צ'ופ צ'ופ בהוד השרון
שחקנית ותיקה בתחום היא מסעדת NG הוותיקה בנווה צדק. מאז שפתחה את שעריה לקהל הקרניבורים המקומי בשנת 2003 הספיקה למצב את עצמה כאחת ממסעדות הבשרים הטובות בישראל וככזו המסוגלת לנבא טרנדים קולינריים. NG הייתה מהמסעדות הראשונות בישראל שמכרו יינות בוטיק מקומיים ובירות ממבשלות בוטיק מקומיות.
מסעדת NG
לאחרונה קיבלה NG את תו האיכות החשוב "חי בריא" ובנוסף לאחרונה החלה להנהיג מסורת של ארוחות Farm To Table. כל אחת מארוחות הקונספט המהפכניות של NG מוקדשת לזן ייחודי אחד של פרה, שגודלה על ידי מגדל יוצא דופן. במסגרת הארוחות יוגשו לסועדים מנות המבוססות על הפרה הספציפית שלה יוקדש הערב, כשבין היתר מדובר בנקניקייה, רוסט של כף בציפוי תבלינים, ניו יורק סטייק וקולד קאט. 

בערב הראשון שהיה התענגו האורחים על עגלת סימנטל מעורב עם שרולה ממשק שניידר ברמת הגולן. הערב השני הוקדש לפרת שארולה בת 12 ממשק הופמן שאכלה בעיקר עשב, וכך זה ממשיך.

חי בריא - קווים לדמותו
חי בריא הוא תו איכות למזון מן החי, המבטיח ללקוח כי המוצר הוא מוצר מזון מקומי ואיכותי ושמקורו בבעלי חיים שגדלו בהתאם לדרישות המחמירות ביותר בהקשר של בריאות הציבור ורווחת בעלי החיים. למעשה, רכישה של מוצרים הנושאים את התו מאפשרת לצרכן לתמוך בחקלאות ישראלית מקיימת ולצרוך בשר באופן אחראי, התואם את התפיסה הבריאותית והמוסרית שלו. 
תו תקן 'חי בריא'
יש לציין שהתו מתייחס לא רק לאופן שבו גודלו החיות, אלא פחות או יותר לכל אספקט במחזור החיים, החל מההיריון, דרך ההמלטה וכלה בשחיטה. התו מבטיח לסועד שבעל החיים צרך תזונה נאותה שלא כוללת חלבון מן החי, שלא הוחזק בבידוד, שלא נעשה שימוש באנטיביוטיקה ברמה המניעתית ועוד מגוון רחב של תנאים קפדניים הדרושים לקבלת התו. 

מלבד NG, נושאות כיום את התו החשוב בגאווה מסעדות נוספות בכל חלקי הארץ, כמו לדוגמה מסעדת רוטנברג הממוקמת בקיבוץ גשר או מסעדת מושבוצ הממוקמת במושב רמות וכן מספר אטליזים כמו למשל סוד הבשר שבראשון לציון, יוז'י דלי שבכפר שמריהו ואטליז רופא הירושלמי.

תמונה חיצונית: מסעדת NG. צילום: יחסי ציבור

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
דלידה בפלורנטין: טעמים, אווירה ו'מועבט'
הקובה של מומו
מסעדות מומלצות בעיר התחתית בחיפה
תבשילי הקדירה הכי טובים במסעדות בתל אביב
ארוחה במסעדת צ'יינה ביי
יאניביצ'י עושים קולינריה משובחת
מסעדות מומלצות בקיסריה
מסעדות מומלצות בפתח תקווה
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח